Sunday 12 April 2015

Saling Berkongsi Maklumat Bermanfaat

Teks: Roszila Ibrahim

Alhamdulillah, kita mulakan dengan niat untuk berkongsi dan memberi manfaat kepada orang lain. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pembimbing selaku guru  online Anys Idayu yang menwujudkan group khas untuk Pengurus Online(PO)  dan group khas untuk Kelas Asas Blog Fanpage melalui FB dan yang terkini Telegram.Tidak lupa juga kepada raka-rakan PO yang mencadangkan perkongsian melalui Telegram.

Perhubungan melalui telegram membuatkan saya berasa terlalu dekat walaupun tidak mengenali dengan teman PO lain. Walaupun kami saling tidak pernah bersua muka dan hanya berbicara tanpa suara tetapi perhubungan semakin rapat. Memang saya akui walaupun tidak begitu aktif dan kurang memberi respon di Telegram tetapi saya mengambil kisah dengan segala pekembangan dan segala perkongsian dari yang berpegalaman.

Kewujudan group khas melalui telegram ini banyak memberi maanfat kepada saya dan rakan-rakan lain. Banyak perkongsian tip, panduan dan cara mengembangkan networking. Sebelum ini, saya memang tidak tahu cara untuk mengembangakan networking melalui FB.

Menurut Anys Idayu, kita mesti berkawan dengan golongan positif dan yang negetif perlu dibuang. Haruslah follow FB dan pages usahawan online. Ini dapat memberi aura dari golongan yang berjaya. Kita juga mesti melihat berapa ramai rakan-rakan / friendlist kita. Sekiranya hendak mengembangan bisnes, seharusnya kita memiliki seramai mungkin kawan.

Sekiranya friendlist  sikit, bermakna ilmu yang bermanfaat yang kita perolehi kurang begitu juga perkongsian kita hanya sampai kepada kelompok kawan-kawan lama sahaja. Oleh itu, mestilah menambah  kawan-kawan baru yang berjaya dan beraura. Binalah kelompok yang baru yang boleh membawa kita lebih maju ke hadapan seterusnya menjadi berjaya seperti mereka.Pastinya kejayaan akan mengiringi kita apabila dikelilingi mereka yang hebat.

Secara tidak langsung, ruang lingkup perkongsian antara kita juga akan menjadi luar biasa. Setiap kali membuat perkongsian dan ingin meletakkan sesuatu status mestilah boleh dibaca oleh semua orang. Ilmu yang bermanfaat haruslah dikongsi bersama-sama.  Terima kasih sekali kepada Anys Idayu dan rakan-rakan PO dan Kelas Asas Blog Fanpage yang berkongsi ilmu bermanfaat untuk saya.
---------------------------------------------------------------------------------------
Bagi kalian yang mahu menyertai keluarga besar ABDR, boleh pilih mana-mana kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog, fanpage mula bisnes
3. Kelas beriklan mudah.my
4. Kelas penulisan ebook pertama
5. Kelas penulisan kreatif
6. Kelas telekung solat borong dan runcit
7. Kelas asas wordpress
8. Kelas mula bisnes makanan sunnah
9. Kelas mula bisnes projek raya
10. Kelas akaun online/offline
11. Tempahan blog bisnes 5 hari siap
12. Beriklan dengan kami di pautan melebihi 1000 blog
13. Pendaftaran pengurus online/rakan niaga Akademi Bekerja Di Rumah.
Bagi kalian yang sudah sedia untuk bermula, boleh daftar dan pm. Kami bersedia membantu.

Hubungi saya email : roszilaibrahim@gmail.com. sms/watsapp : 0132666559

No comments:

Post a Comment