Monday 26 May 2014

Di Sebalik Senyuman


Mulakan setiap hari dengan senyuman kerana senyuman berupaya menceriakan hidup kita dan mampu memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut tersenyum. Tidak mustahil, ada orang yang sanggup berlatih untuk senyum setiap hari. Ini bagi mengelakkan diri daripada dilebal sebgai sembong. Pekara yang paling utama mengenai senyuman adalah merupakan satu sedekah. Jangan kedekut untuk memberi senyuman. Ukirlah senyuman dari hati. Senyuman adalah perkara yang mudah. Jadi mengapa menjadikannya perkara yang susah?

Sebenarnya, senyuman bermula sejak bayi lagi dan biasanya bayi akan tersenyum ketika tidur. Secara tidak langsung ia membuatkan kita turut tersenyum. Apabila berusia 3 bulan, bayi akan tersenyum sebagai reaksi pada orang disekelilinya. Senyuman adalah ekspresi yang mudah dilihat berbanding ekspresi lain. Dengan senyuman, ia seolah-olah mengenali orang yang tidak dikenali.

Senyuman adalah anugerah Allah swt untuk semua manusia dan disebalik senyuman banyak manfaat. Salah satunya, pesona semulajadi dan merupakan solekan paling indah khusus buat kaum wanita. Kata orang, senyum adalah alat solek terbaik seorang wanita. Senyum boleh membuatkan wajah kita lebih cerah dan menyenangkan sesiapa yang melihat, walaupun tidak menggunakan alat solek. Secara tidak langsung, ia akan membuatkan orang lain lebih mudah untuk mendekati kita.

Di samping itu, dengan senyuman kita nampak lebih muda. Dengan kata lain, senyuman boleh menyihatkan badan dan fikiran. Senyuman boleh membuatkan mood lebih baik dan bahagia. Seseorang yang murah senyuman akan memancarkan aura yang lebih positif, lebih mudah percaya dan sukses. Jika sedang ditemuduga, senyumanlah yang menjadi ubat ketegangan sekaligus membuatkan lebih berkeyakinan.

Senyuman juga mampu memberi kebahagian kepada orang lain berbanding murung atau bermasam muka. Dengan satu senyuman, sudah mampu membuat orang gembira terutamanya teman-teman yang rapat dengan kita. Mereka rasa senang ketika bersama kita dan bahagia serta merasakan sangat istemewa di hati mereka. Oleh itu, selalulah mengukir senyuman.



No comments:

Post a Comment