Sunday 25 May 2014

Tips Membeli Kosmetik


Hari ini saya ingin kongsikan tips membeli kosmetik yang saya perolehi dari majalah Mingguan Wanita. Saya memang gemar membaca majalah Mingguan Wanita kerana banyak maklumat yang boleh dijadikan panduan. Sebenarnya tidak semua alat kosmetik yang dibeli mestilah berjenama dan berharga mahal. Adakala produk yang murah juga sama kualitinya dengan produk yang mahal. Jadi, kita harus berfikir sebelum membeli produk kosmetik dan kecantikan. Terdapat beberapa tips ringkas yang dapat saya kongsikan melalui Majalah Wanita ketika membeli barangan kosmetik dan kecantikan.

Alas bedak adalah lebih baik membeli produk yang berkualiti tinggi kerana bedak asas sangat mempengaruhi kulit dan penampilan wajah. Sebaiknya gunakan produk yang mempunyai warna dasar kuning. Pilihlah bedak asas yang berfomula ringan, bebas minyak, hypoallergenic dan diuji oleh pakar klinikal.

Bagi perona mata pula, tahukah bahawa produk perona mata yang murah mengandungi kandungan pigmen yang lebih sedikit dengan perona mata yang berharga mahal. Bagi memdapatkan warna yang lebih terang campurkan perona mata dengan setitis air sebelum disapukan kepada kelopak mata.

Manakala pembersih muka berfungsi untuk membersihkan kulit dari sisa kosmetik dan kotoran- kotoran yang melekat pada wajah. Berhati -hati memilih produk yang sesuai untuk kulit wajah dan jika sesuai dengan sesuatu produk jangan terburu- buru menukar produk lain sebaliknya teruskan penggunaan produk tersebut. Tidak mengapa jika produk yang dibeli tidak berjenama apa yang penting , produk tersebut sesuai dengan kulit wajah.

Tidak ketingggalan juga dengan penggunaan scrub. Scrub digunakan unuk membuang sel-sel kulit mati yang melekat pada kulit tubuh dan badan. Anda perlu berhati-hati ketika membeli sesuatu produk kosmetik dan kecantikan. Pastikan membeli produk kecantikan yang sesuai dengan kulit kita. Caranya mudah, sebelum membeli sesuatu produk, pastikan mencuba terlebih dahulu (jika ada contoh) dibahagian tapak tangan.
Pastikan toner juga yang dipilih tidak mengandungi  alkohol kerana produk yang mengandungi alkohol akan merosakkan kulit. Di samping itu, pelempab haruslah dipilih yang mengandungi penapis suria(spf), antioksida dan vitamin A,C atau E. Bagi menjimatkan ketika membeli alat kosmetik, pastikan produk yang pelbagai fungsi. Sebagai contoh pilihlah alat mekap yang berfungsi untuk dua keadaan misalnya pembersih muka merangkap penyegar kulit wajah.


Oleh itu, pastikan menyediakan bajet untuk membeli barangan kosmetik, berfikir sebelum membeli jangan membeli secara melulu atau mengikut kawan-kawan. Dengan berkongsian ini dapat menjadi panduan ketika membeli kosmetik. Barang yang murah tidak semuanya tidak berkualiti dan barang yang mahal tidak semuanya berkualiti. Dengan ini haruslah bijak memilih. 

No comments:

Post a Comment