Wednesday 28 May 2014

Permata Hati

Hari ini, saya ingin kongsikan tentang permata hati yang tersayang. Sebenarnya saya jarang bercerita tentang anak-anak di alam maya. Rania Zara binti Mohd Zulkifli nama diberi berumur 5 tahun dan kini bersekolah di Tadika Pasti An- Nur. Panggilan di dalam keluarga Kak Long dan panggilan Rania dikalangan kawan- kawan sekolah. Saya menghantar ke sekolah ketika berumur 4 tahun lagi tujuanya supaya Rania belajar berkawan. Semalam ada perjumpaan di sekolah dan penyerahan buku rekod, Allahamdulliah mendapat keputusan yang membanggakan saya dan suami. Karakter Rania yang boleh saya ceritakan adalah seorang mendengar kata, cepat memohon maaf jika melakukan kesalahan atau melakukan pekara yang saya tidak suka. Rania juga seorang yang ceria dan mudah ketawa, suka bercakap dan senang  dipujuk.

Anak saya yang kedua, Rayyan zafran bin Mohd Zulkifli nama diberi dan berumur 3 tahun. Nama panggilan Rayyan dan mempunyai karekter yang sangat berbeza dengan kakaknya. Cepat sangat memberontak, letih handak layan, kadang-kadang mendatangkan marah. Apapun karenah anak-anak adalah ujian dari Allah untuk menguji kesabaran dan keimanan manusia kepada Allah. Bagi memperbaiki diri dan menambahkan ilmu sebagai seorang ibu, saya menggunakan khidmat encik google. Sabar dan doa adalah kaedah penting yang mesti diamalkan ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Zaman dahulu, rotan digunakan untuk mengajar anak berbeza kini. Mengajar anak kecil adalah umpama mengukir di atas batu dan ukiran jenis apakah yang kita hasilkan atau tingglkan? Sebab itu, tahun-tahun pertama seorang anak itu dipanggil tahun EMAS.

Anak adalah anugerah kepada setiap ibu bapa. Walau senakal mana pun pasti ada cara yang sesuai bagi mendidik dan menangani tahap kenakalan bagi tahap umur. Dalam islam sendiri menggariskan langkah-langkah yang sesuai untuk menangani masalah ini. Paling penting ialah doa yang memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga bahagia ke arah mewujudkan baiti jannati. Sebagai ibu bapa, kita perlu sentiasa mendoakan kesejahteraan anak dan tidak mengatakan pekara yang buruk-buruk kerana kata-kata seorang ibu adalah satu doa. Doa mstilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara membentuk perbadi anak.


No comments:

Post a Comment