Thursday 22 May 2014

Diari Suri

Assalamulaikum..w.b.t
Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi, kini saya telah bergelar WAHM. Terlebih dahulu, saya ingin perkenalkan diri, nama saya Roszila binti Ibrahim berumur 32 tahun dan mempunyai 2 orang cahaya mata. Saya merupakan seorang surirumah sepenuh masa . Sebelum mempunyai anak memang saya bekerja tetapi setelah melahirkan anak pertama, saya mengambil keputusan untuk tidak bekerja dan ingin menjaga anak sendiri dan apa yang penting saya ingin melihat anak-anak membesar di depan mata. Menjadi surirumah adalah sesuatu yang menyeronokan tetapi kadang-kadang mendatangkan stress. Apapun saya gembira bersama anak-anak.
Pengalaman bekerja memang banyak kenangan manis antaranya bersama kawan-kawan yang satu kepala dengan kita. Di samping itu, kita dapat belajar pekara baru, menjadi seorang yang berdisplin, menepati masa dan macam- macam lagi. Masa makan atau masa rehat pun telah ditetapkan. Apabila memegang status surirumah, masa makan pun tidak menentu, apa yang penting saya mesti bagi makan orang tersayang dahulu. Kerja pula, tidak pernah habis dari pagi sampai malam. Ada saja hendak saya buat dan saya tidak suka tengok rumah bersepah. Di sini, anak- anak akan memerhati apa yang kita buat dan secara tidak langsung mereka boleh belajar sendiri atau mengikut apa yang kita buat. Maksudnya pekara- pekara yang positif harusah ditonjolkan dan mengelakkan melakukan pekara negetif.
Saya sememangnya tercari-cari kelas online untuk belajar. Sambil bersama anak- anak boleh isikan masa yang terluang dengan mengikui kelas online. Sebelum itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada mentor Anys  Idayu Zakaria yang sudi mengajar saya. Kelas ini sesuai untuk suri bekerjaya yang sibuk dan surirumah seperti saya tanpa perlu keluar rumah. Masa pula ikut kita sendiri, kelas fleksibel dan boleh mula bila- bila masa. Di samping itu, kita juga dibekalkan dengan ebooks. Ebooks ini sangat membantu dan boleh dijadikan panduan serta terdapat tips menguruskan stress, tips sukses urus masa dan tips urus rumahtangga. Ramai yang menyangka surirumah sepenuh masa ada banyak masa tanpa pengurusan masa satu tugas pun tidak akan selesai.
 
Harapan saya semoga apa yang ingin capai akan terlaksana dengan izinNYA. Bagi mencapai sesuatu kita perlukan Doa Usaha Ikhtiar atau IstiQamah dan Tawakal. Sesungguhnya Allah swt adalah sebaik-baik perancang, mungkin takdir saya untuk menjadi surirumah. InsyaaAllah rezeki Allah itu maha luas samaada lambat atau cepat sahaja. InsyaAllah saya akan menjadi WAHM yang berjaya suatu hari nanti. Semoga apa yang saya usahakan ini bukan sekadar untuk diri sendiri tetapi untuk orang-orang yang tersayang malah dapat memberi manfaat kepada orang lain. Amin.
 
Di sini, ada pantun untuk mereka yang ingin berhasrat menjadi WAHM.
Emak memetik bunga raya,
Diletakkanya di tepi perigi,
Kalau anda ingin berjaya,
Tetapkan matlamat rancang strategi.
 

 

No comments:

Post a Comment