Sunday 18 May 2014

PENGENALAN DIRI

Teks : Roszila Ibrahim

Assalamulaikum..

Pada saat entri pertama ini ditulis, anak saya tengah tidur. Biasalah anak-anak saya tidur siang hari, Jadi bolehlah buat kerja tanpa ada gangguan. Sebelum saya melangkah lebih jauh, ingin saya perkenalkan 2 cahaya mata, yang pertama Rania Zara 5 tahun dan Rayyan Zafran 3 tahun. Alhamdullilah syukur dapat melihat anak membesar di depan mata dan diberi kesihatan yang baik. Keputusan saya untuk tidak bekerja adalah semata-mata ingin menjaga sendiri dan ingin melihat proses pembesaran mereka.

Berbalik kepada entri ini, saya merupakan anak ke 4 daripada 7 adik- beradik dan mempunyai 3 orang kakak serta 3 adik lelaki. Ketiga-tiga kakak sudah bekahwin manakala ketiga-tiga ada lelaki tidak berumahtangga lagi. Bapa seorang pesara kerajaan dan ibu seorang surirumah sepenuh masa dan pada masa yang sama ibu berniaga kedai runcit yang dibuka pada tahun 1992 lagi. Manakala ketiga-tiga kakak saya juga surirumah tetapi yang menariknya mereka juga ibarat WAHM tetapi secara offline.

Di antara 7 beradik saya di antara yang dapat melanjutkan pelajaran ke menara gading dan menutut di UUM. Selepas habis belajar saya bekerja di CIMB Bank dan apabila dapat anak pertama saya mengambil keputusan untuk tidak bekerja. Semasa awal-awal menjadi surirumah terfikir juga untuk membuat perniagaan maya ini tetapi saya tidak tahu untuk mula dari mana. Pernah memcuba berniaga tudung melalui fb tetapi tidak begitu menggalakkan oleh kerana tiada kesungguhan dan kurangnya ilmu. Tanpa ilmu kita tidak akan pergi jauh. Semua pekara yang kita ingin lakukan perlu ada ilmu.

Sekarang saya tetapkan nawaitu untuk berbisnes dan insyaAllah istiqamah dengan apa yang dirancang. Harapan saya supaya dapat menimba ilmu sebanyak- banyak daripada Anys Idayu Zakaria dan terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu. Saya bertekad untuk menjadi seperti Anys idayu yang telah berjaya sebagai WAHM. Melalui kelas ini, matlamat saya untuk menambah pengetahuan dan kemahiran dalam selok belok berniaga kerana saya memang zero dalam pekara ini. Dalam masa yang sama juga, melalui kelas ini saya dapat bekenalan dengan yang lain.

Sesungguhnya Allah swt adalah sebaik-baik perancang. InsyaAllah rezeki Allah maha luas yang penting kita harus berusaha bersungguh-sungguh. Doa, Usaha, Ikhiar dan Tawakal pasti berjaya. Bak kata pepatah ‘Pengayuh Sayang Dibasahkan, Sampan Tidak Akan Sampai ke Seberang’ maksudnya cita-cita tidak akan tercapai jika malas berusaha. Semoga Allah mempermudahkan segala usaha saya.Amin. Akhir sekali terima kasih buat Ansy Idayu Zakaria.

Salam Perkenalan : -)





No comments:

Post a Comment