Saturday 13 September 2014

Capai Cita-Cita Dengan Usaha

Teks: Roszila Ibrahim
Carian: Google

Sabda Rasulullah saw:

“Sesungguhnya Allah SWT menyukai apabila seseorang kamu bekerja dan melakukan pekerjaan itu dengan tekun.” (Riwayat Abu Daud).
Apabila seorang Muslim suka membuat sesuatu pekerjaan dengan tekun dan bersungguh-sungguh sehingga selesai dan sempurna pekerjaannya, maka dia termasuk dalam kategori manusia yang disukai oleh Allah SWT.

Khalifah Umar bin Khattab ra. Pernah berpesan dengan menyeru umat Islam supaya tidak malas bekerja: “Janganlah setiap orang daripada kamu suka duduk bermalas-malas daripada berusaha mencari rezeki sambil berdoa; Wahai Tuhanku, berilah rezeki kepadaku, sedang dia tahu sebenarnya langit tidak pernah menurunkan hujan emas dan perak.”

Sesungguhnya, Allah SWT meredai terhadap orang yang rajin bekerja berdasarkan sabda Rusulullah SWT bermaksud: “Sesungguhnya Allah suka kepada seseorang daripada kamu yang melakukan kerja yang tekun dan bersungguh-sungguh dan untuk memperoleh (kejayaan) seperti inilah hendaknya yang beramal itu melahirkan amal usahanya yang bersungguh-sungguh”.

Perlu kita ketahui, untuk bekerja bersungguh-sungguh tidak semudah kata-kata yang terucap di bibir saja. Ia memerlukan motivasi tinggi dan usaha serius supaya kita tidak tergolong dalam orang yang rugi.

Rasulullah SWT juga bersabda sebagai pedoman kepada umat islam bermaksud: “Bekerjalah untuk duniamu seolah-olah kalu akan hidup selama-lamanya, dan bekerjalah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esoknya”. Natilahnya dalam hadis ini, ia mengajar supaya apa sahaja pekerjaan atau apa-apa pekara yang kita lakukukan hari ini, janganlah kita tunggu esok lusa untuk mengerjakannya kerana banyak pekerjaan lain yang sentiasa menanti kita pada masa depan.

Dunia tidak dibangunkan dengan angan-angan dan khayalan kosong. Dunia sentiasa bergerak. “Orang sudah menjejak kaki ke bulan, namun kita masih lagi berseloka dengan peribahasa “bagai pungguk rindukan bulan”. Ada yang mimpikan menjadi kaya-raya tetapi malas bekerja dan berusaha. Ada yang ingin menjadi cerdik pandai tetapi malas belajar. Ada yang berangan-angan mahu masuk syurga tetapi culas dalam beramal. Apakah mungkin menjadi kenyataan!

Ambillah hikmah dari kehidupan semut! Mereka bergerak dan bergerak untuk terus hidup. Apakah pernah melihat seekor semut yang membuang masa, bersahaja tanpa melakukan apa-apa kerja. Tidak! Sebaliknya semut sama-sama berganding bahu membangunkan komunitinya.
Keazaman yang gigih dan usaha yang berterusan untuk mencapai cita-cita adalah kunci kepada kejayaan.

Usaha tangga kejayaan!

_______________________________________________________________
Alhamdulillah, setiap hari kami menerima pendaftaran baru. Pendaftaran masih berlangsung, Kelas dijalankan secara online sahaja. Tak memerlukan kalian berada dalam kelas di tempat khusus. Pilih mana-mana kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog, fan page mula bisnes
- produk sendiri
- dropship makanan sunnah
- dropship projek duit raya & selepas raya
- dropship telekung solat
3. kelas beriklan mudah.my
4. Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif
5. Kelas akaun wahm/soho
6. Kelas penulisan ebook pertama
7. Pendaftaran pengurus online
8. Tempahan blog bisnes/penulisan-3 hari siap
9. Beriklan dengan kami di sinihttp://sohodirectory.blogspot.com/

Jika anda telah bersedia dan ingin ketahui lebih lanjut tentang dropship ABDR bolehlah hubungi saya FB roszilaibrahim  ataupun email roszilaibrahim@gmail.com.


No comments:

Post a Comment