Friday 15 August 2014

Puasa Enam

Teks: Roszila Ibrahim
Foto: Google


Bulan Ramadhan yang baru saja berlalu selain banyak membentuk dan mendidik kita, memberi peluang pula bagi kita merebut pahala berlipat ganda. Kini  tibanya bulan Syawal iaitu bulan kembali kepada fitrah, boleh menjadi pengukur sejauh mana bulan Ramadhan yang baru saja berlalu telah memberi kesan dalam jiwa kita. Walaupun puasa enam ini bukanlah sesuatu yang wajib tapi ganjaran yang Allah beri SubhanaAllah tidak ternilai. Betullah orang kata hendak buat baik ini senang cuma terpulang pada kita nak atau tidak je mengamal dan melakukannya. Apapun pada saya eloklah diambil peluang ini dengan sebaiknya kerana puasa enam ini berserta kelebihan-kelebihannya hanya hadir setahun sekali.

Puasa enam ialah puasa sunat yang dikerjakan sebanyak enam hari di bulan Syawal. Ianya sunat dan lebih afdhal dikerjakan secara berturut-turut di awal bulan Syawal iaitu bermula dari 2 haribulan Syawal, dan boleh juga dikerjakan secara berselang-seli. Dulu masa sekolah selalu berpuasa enam sebab ramai kawan yang  puasa, jadi seronok sangat. Puasa di bulan Ramadhan dan bulan Syawal sama sahaja, yang pasti saya akan bangun masak untuk bersahur. Cuma cabaran di bulan Syawal, ramai orang buat rumah terbuka, majlis perkahwinan, majlis hari jadi dan macam-macam majlis. Apapun kepada yang berpuasa selamat berpuasa..


****************************************************************
Alhamdulillah, setiap hari kami menerima pendaftaran baru. Pendaftaran masih berlangsung, Kelas dijalankan secara online sahaja. Tak memerlukan kalian berada dalam kelas di tempat khusus. Pilih mana-mana kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog, fan page mula bisnes
- produk sendiri
- dropship makanan sunnah
- dropship projek duit raya & selepas raya
- dropship telekung solat
3. kelas beriklan mudah.my
4. Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif
5. Kelas akaun wahm/soho
6. Kelas penulisan ebook pertama
7. Pendaftaran pengurus online
8. Tempahan blog bisnes/penulisan-3 hari siap
9. Beriklan dengan kami di sinihttp://sohodirectory.blogspot.com/

Jika anda telah bersedia dan ingin ketahui lebih lanjut tentang dropship ABDR bolehlah hubungi saya Roszila 011296057704 ataupun email roszilaibrahim@gmail.com.

No comments:

Post a Comment