Wednesday 11 June 2014

Mencabar Keupayaan Diri

Soalan yang sering diungkapkan apabila seseorang bertanya kepada kita, apa yang ingin capai pada masa akan datang. Sudah pasti ingin berjaya dalam hidup. Tetapi bagaimana caranya? Itu pula persoalan yang sering muncul dalam diri apabila sudah ada niat ingin membina kejayaan dalam hidup. Perkataan berjaya mudah dieja, tetapi sukar untuk dicapai. Berjaya memerlukan kesusahan sebagai teman setia, menuntut seribu pengorbanan masa dan tenaga dan juga perlu mencabar keupayaan dalam diri.

Macam mana saya hendak yakinkn diri ? Saya selalu berasa kurang yakin dalam melakukan sesutu. Saya selalu teragak-agak. Bolehkah saya melakukannya?Inilah pertanyaan yang selalu berada dalam minda saya. Kini saya bertekad untuk mengubah diri saya. Moga segalanya dipermudahkan dan berjaya suatu hari nanti.

Apapun kena berusaha dan terus berusaha kerana Allah tidak mengubah diri kita selagi kita tidak ubah diri sendiri. Pertolongan Allah hanya datang ketika sedang atau setelah kita berusaha. Siapa yang berusaha, bekerja keras dia yang berhak untuk mendapat hasil. Perubahan tidak akan terjadi dalam satu hari. Ada banyak rintangan dan halangan didepan, yang muncul baik dalam diri sendiri mahupun dari luar.

No comments:

Post a Comment