Tuesday 22 July 2014

Berjimat Cermat Di Musim Perayaan

Dah siap shopping raya? Saya sekelurga sudah. Tidak sabar rasa nak balik kampung. Menjadi lumrah di musim perayaan suasana meriah dapat dilihat di mana-mana. Ramai yang keluar membeli-belah barang-barang keperluan untuk menyambut kedatangan hari mulia. Bukan setakat barangan dapur dan pakaian sahaja, malah tidak terkecuali kelengkapan hiasan dalaman rumah juga menjadi tumpuan pembeli. Pening memikirkan perbelanjaan yang berganda bila menjelang musim perayaan. Tetapi harus diingat sambil berbelanja kita handaklah merancang segala perbelanjaan, takut melebihi Bajet. Para peniaga tentunya yang tidak akan melepaskan peluang ketika semua orang sedang  sibuk berbelanja. Sering kali kita mendengar bila musim perayaaan perbelanjaan mesti melampau. Kita harus bijak berjimat cermat.Terdapat beberapa tip berjimat crmat di musim perayaan dan boleh juga digunakan untuk perbelanjaan hari biasa. Antaranya  
1. Ubah gaya hidup jangan mudah terpengaruh dengan pomosi. Beli barang keperluan dan bukan kehendak.     Seboleh-bolehnya kawal nafsu yang bukan-bukan. Macam saya, raya tahun ini, beli baju kurung sepasang     sahaja untuk saya dan anak perempuan . Anak lelaki dan suami  hanya beli pakaian biasa.
2. Membuat Bajet. Tetapkan jumlah yang ingin belanja dan jumlah yang ingin disimpan. Simpanan perlu             sebab lepas raya pasti berbelanja untuk keperluan harian. Peruntukan untuk orang  tersayang juga seperti       ibubapa semestinya.
3. Belanja dengan bijak. Semak senarai harga barang dan buat senarai barang yang ingin dibeli. Jangan lupa       buat perbandingan harga. 


*************************************
Bergabung dengan kami lebih 400 blog. Setiap hari alhamdulillah kami menerima pendaftaran baru. Pilih mana-mana kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog, fan page mula bisnes
3. kelas beriklan mudah.my
4. Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif
5. Kelas akaun wahm/soho
6. Kelas penulisan ebook pertama
7. Pendaftaran pengurus online-setiap hari
8. Tempahan blog bisnes/penulisan-3 hari siap
9. Beriklan dengan kami di sinihttp://sohodirectory.blogspot.com/
10. Keterangan lanjut tentang kelas dan pakej yuran boleh baca di sini 
http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Juga ada sebarang kemusykilan boleh hubungi:

Email : roszilaibrahim@gmail.com
FB : roszila ibrahim / sms/watsapp : 01129605770

No comments:

Post a Comment